Od 1 lipca 2013 r. podpoznańskie gminy, w tym Gmina Czerwonak, w ramach Związku Międzygminnego „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej” realizowały zadanie organizacji systemu gospodarki odpadami. Jednakże z uwagi na podjętą w marcu 2021 r. przez Miasto Poznań decyzję o wystąpieniu z Związku, władze Gminy zostały zobligowane do określenia się w zakresie dalszego członkostwa w ZM GOAP. Dnia 18.03.2021 r. Rada Gminy Czerwonak Uchwałą nr 325/XXII/2021 zadecydowała o wystąpieniu ze struktur Związku. Pozostali członkowie Związku również zdecydowali się na opuszczenie ZM GOAP. Na mocy powyższej uchwały z dniem 01.01.2022 r. zadania z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi przejdą na gminę. W związku z powyższym Gmina przejęła odpowiedzialność za utworzenie i kontrolę systemu gospodarki odpadami.

 

Kogo dotyczą zmiany?

Zmiany dotyczą wszystkich właścicieli nieruchomości zamieszkanych, mieszanych, niezamieszkanych oraz rekreacyjnych znajdujących się na terenie Gminy Czerwonak, którzy zobowiązani są do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wszyscy właściciele nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy Czerwonak zobowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów w pojemnikach lub workach w kolorach przypisanych do odpowiedniej frakcji.

 

Kto i kiedy musi złożyć deklarację?

 

  • Właściciele wszystkich nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy przez których ustawodawca rozumie także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości
    w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością (np. na podstawie umowy najmu, dzierżawy itp.)
  • Wspólnoty mieszkaniowe lub spółdzielnie mieszkaniowe w przypadku budynków wielolokalowych, w których ustanowiono odrębną własność. Mieszkańcy/właściciele takich lokali nie składają deklaracji samodzielnie.
  • Właściciele nieruchomości niezamieszkanych chcący przystąpić dobrowolnie do systemu zorganizowanego przez gminę, zobowiązani są do złożenia pierwszej deklaracji w ciągu 14 dni od dnia powstania na nieruchomości odpadów komunalnych. Do deklaracji należy obowiązkowo dołączyć pisemną zgodę na przystąpienie do systemu.
  • Właściciele nieruchomości zamieszkanych, nieruchomości tzw. mieszanych (stanowiących nieruchomości w części  niezamieszkane i zamieszkane np. budynek mieszkalny, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza) oraz właściciele nieruchomości rekreacyjno-wypoczynkowych są zobowiązani do złożenia pierwszej deklaracji w ciągu 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania odpadów komunalnych.

 

Jak i gdzie będzie można złożyć deklarację w kilku krokach?
 

  1. Wypełnienie elektronicznego formularza znajdującego się na stronie https://deklaracje.czerwonak.pl
  2. Dla osób korzystających z podpisu kwalifikowanego lub podpisu elektronicznego, wypełniony za pośrednictwem kreatora formularz deklaracji będzie można złożyć drogą elektroniczną korzystając z platformy ePUAP lub
  3. Wypełniony i podpisany druk deklaracji będzie można składać w Wydziale Gospodarki Komunalnej Urzędu Gminy Czerwonak znajdującego się w Koziegłowach przy ulicy Piaskowej 1.
  4. Przesłać za pośrednictwem operatora pocztowego na adres – ul. Źródlana 39, 62-004 Czerwonak

 

Zmiana danych wskazanych w deklaracji

W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi np. zwiększenie/zmniejszenie liczby osób zamieszkujących na nieruchomości lub zwiększenie/zmniejszenie ilości powstających odpadów komunalnych, należy złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła ta zmiana.

UWAGA! Właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokości zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny, z wyjątkiem przypadku, jeżeli właściciel nieruchomości złoży nową deklarację zmniejszającą wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku ze śmiercią mieszkańca w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.

W przypadku zakończenia zamieszkiwania/wytwarzania odpadów komunalnych np. w  związku ze sprzedażą nieruchomości lub zakończeniem umowy najmu, należy złożyć deklarację, a jako powód jej złożenia wskazać „wygaśnięcie obowiązku". W takiej deklaracji nie podaje się kwot do zapłaty za miesiąc.

 

Gdzie uiszczać opłaty?

Od dnia 01.01.2022 r. Mieszkańcy będą dokonywać wpłat na NOWE numery indywidualnych rachunków bankowych wskazanych przez Gminę Czerwonak podczas składania „Pierwszych deklaracji”. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w terminie do 15-ego dnia każdego miesiąca za dany miesiąc w wysokości wynikającej ze złożonej deklaracji.

 

Gdzie znajdują się podstawy prawne?

Wszelkie informacje dotyczące systemu gospodarki odpadami komunalnymi, który będzie funkcjonować na terenie naszej gminy znajda Państwo w podjętych przez Radę Gminy aktach prawa miejscowego dostępnych TUTAJ oraz TUTAJ

W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt pod nr telefonu 61 65 44 299 lub pod adresem mailowym  bok@odpady.czerwonak.pl